هدف كلي:

تبدیل تجسم دوبعدی به سه بعدی های ساده

 

در كودكي قبل از نوشتن ، شروع به طراحي مي كنيم . در حقيقت مي توان گفت كه نوشتن ، شكلي خاص از طراحي است و كودكان هنگامي كه مشغول كشيدن علائم اند احساس لذت و رضايت قلب  می کنند. و در حقیقت نوعی خلاقیت صورت گرفته است.

خلق فکر و ايده هاى نو , بهترين توليدات در جهان  امروزی است . اين امر به خوبى ضرورت توجه به خلاقيت و پرورش آن را در آموزش و پرورش نشان مى دهد. خلاقيت موهبتى است که در تمام انسان ها بالقوه وجود دارد، اما آشكار شدن و گسترش يافتن آن مستلزم شرايط مناسب است.

خلاق بودن يعنى پديده هاى عالم را به نحو متفاوتى از ساير افراد ديدن؛ همانند نوع تفکر نيوتن هنگامي که سيب از درخت بر زمين مى افتد. او چرخش سيب را به گونه اى متفاوت از ديگران مى بيند و به دنبال طرح مسئله و پاسخى براى علت افتادن سيب از درخت است.تحقيقات انجام شده در زمينه خلاقيت نشان مى دهد برخلاف اعتقاد نظريه پردازان در سال هاى گذشته که خلاقيت را فرايند ارثى و ذاتى تلقى مى کردند و همچنين بر خلاف تصور عامه مبنى بر اينکه فقط افراد معدودى خلاق به دنيا   مى آيند، خلاقيت را مى توان به افراد، به ويژه به کودکان و نوجوانان، آموزش داد.

فعالیت ها به کودک فرصت مى دهد تا از قوه تخيلش در حل مسائل استفاده کند و باعث رشد و تقويت خلاقيت او شود. طبق نظر اندیشمندان  این فعالیت ها به رشد ذهنى، فکرى، عاطفى، احساسى و اجتماعى کودک کمک مى کند. به عبارت ديگر آن ها به نوعی  ابزار کنترل و تنظيم رفتار کودک هستند. کودک در هنگام طراحی و ساخت، با دنياى تخيلى اش سر و کار دارد و به همين دليل امکان خلاقيت، آفرينش و فرصت آشکار ساختن خصوصيات رفتارى و اخلاقى خود را مى يابد.ساخت اجحام هنری ساده موجب هماهنگی بین چشم و دست مي شود. همچنين سرعت عمل، افزایش تمرکز ، گسترش مهارت های دست و حوصله و پشتکار را به کودکان آموزش می دهد و چنانچه به صورت گروهی باشد لحظات پر نشاطی را همراه با احساس مسئولیت و وظیفه شناسی براي همه به وجود مي آورند. 

 

 

چندنمونه کار:

 

 

 


برچسب‌ها: ششم ابتدایی, دانلود, کاروفناوری, پودمان


تاريخ : پنجشنبه پنجم مرداد 1391 | 18:41 | نویسنده : کاظــــــــــــم مشـــــتاقی | [ ]